Mit adhat az egyetem?
Ha egy témakörben tudást és ahhoz tartozó, lehetőleg magas szintű papírt szeretnénk szerezni, akkor általában az egyetemi képzések jutnak eszünkbe. Az egyetemi diploma igen fajsúlyos, hiszen adott esetben nem csupán az elvégzett szakhoz tartozó ismeretek és ’skillek’ birtoklásának a bizonyítéka, hanem azoknak a kompetenciáknak is, ami egy hosszabb folyamat sikeres elvégzéséhez szükséges, azaz a szorgalom, kitartás, érettség és az ehhez hasonlók. Egy egyetemi papírnak tehát általánosságban is van súlya, hisz a városi legenda szerint például adminisztratív, menedzsment, vagy HR területre nem feltétlen szükséges azonos területen megszerzett diploma.A kérdés az, hogy a felsőoktatás rendszere milyen szintű relevanciával bír ma, ha IT-ról van szó, illetve, hogy a te céljaid eléréséhez jó út az egyetem vagy sem.
Mély teoretikus tudás
Ha az adott tananyag elvavult is, egyetemeken nagy esély van arra, hogy a programozói mindset-et sikerüljön elsajátítani. Tehát lehet, hogy bizonyos működés szempontjából nincs meg egy egyetemi végzősnek a kellő naprakészsége, viszont kritikusan tud gondolkodni és tudja hová kell nézni megoldást keresve. Elméletben ez a legfontosabb tulajdonsága egy komplex programozónak (kódereknek nem feltétlen szükséges ez a tulajdonság).
Lehetőség, hogy szakemberektől tanulj és kapcsolatokat építs
Ki lehet fogni olyan professzorokat, akiknek a való-életi referenciáik és az akadémikus hátterük is nagyon erős, mindemellett nagy kapcsolati tőkével bírnak. Ilyesfajta kapcsolatokat érdemes építeni és ápolni, szakmailag sokat profitálhat belőle az ember.
Networking
Középiskolai tanulmányok után az új, hosszabb folyamat nyomán kialakuló emberi kapcsolatoknak kevésbé van felülete megtörténni. Professzorok és előadók lehetnek egészen kivételes, korábbi real-world projektek vezetői, akiktől sokat lehet tanulni
Közös munka
Valamelyest az egyetemek is igyekeznek imitálni a munkahelyi közös munkát. Minden csoportfeladatban megjelennek azok a dinamikák, amik munkahelyeken is megjelennek: egymásért és magatokért is felelősek vagytok a feladat elvégzésében, logikusan fel kell építeni a projektet, és segíteni kell egymást.
’Holistic skills’
Az egyetemeknek van egy olyan oldala, amiket más képzési formák nem, vagy nagyon ritkán tudnak megadni. Olyan képességek, vagy helyesebben tulajdonságok kialakítására ösztönöznek, mint a kritikus gondolkodás, kommunikációs készségek, etika, és az élethosszon átívelő tanulás fontosságának megértése, mint alapvető része az életnek. Természetesen ezeket mérni nagyon nehéz lenne, és nem is minden egyetemet végzett váltja ezeket a gondolkodásmódokat sajátjává.
Esetleges negatívumok
Idő és elköteleződés
Elköteleződés minden, amit az ember elkezd, hiszen időt és energiát fektet bele az adott dologba, bármiről is legyen szó. Egy egyetemi alapképzés 3 évig tart alapból, ha minden jól megy és nem csúszik a folyamat.
Elavult tananyag
Amit már kiemeltünk, a gondolkodásmódot feltehetően a legtöbb kurzuson helyesen tanítják, és ez a része a „tananyagnak” nem is tud elavulni. Viszont az IT egy olyan terület, ami gyorsan változik, így az igazán naprakész és releváns tananyaghoz rendszeres frissítésekre lenne szükség.
Aránytalan hangsúly a teórián
Egyetemeken a tudás origója az elmélet. Úgy is lehet fogalmazni, hogy erős, stabil elméleti tudást ad egy egyetem elvégzése, viszont az előző pontban említett, helyenként idejétmúlt anyag nem lesz feltétlen jó alap a való életben. Mindemellett gyakorlati oldalon pedig hiány keletkezhet.
Változó minőség és megítélés
Bár ez bármely más oktatási formára is igaz lehet, a minőség nagyban különbözhet egyetem és egyetem között. Illetve az adott intézmény megítélése is nagyon fontos szerepet játszik.
A fentebb soroltak összefogó befolyásoló faktorokba tartozik a tanárok, professzorok tudásának naprakészsége és gyakorlati mélysége, a tananyag frissessége, az adott intézmény megítélése, céges partnerkapcsolatok minősége, intézmény életkora, illetve akár az egyetemi ranglistákon betöltött helyezés.
Kiknek ajánlott
Az egyetem főleg a karrierindítóknak, fiataloknak ajánlott a mi véleményünk szerint. Fontos kiemelni, hogy mindezt úgy érdemes szemlélni, hogy az IT tanulás és a tanulás célja szempontjából kinek mi illeszkedik jobban.
Cél szentesíti az eszközt:
nem csak hasznos lehet egy egyetem, de jó élmény is. Sok új ismeretségre tehet szert egy egyetemista, professzionális és magánéleti szinten is. Ha nem sürget semmi, vagy még nem 100%-ban vagy biztos abban, hogy pontosan mivel szeretnél foglalkozni a következő 5-10 évedben, akkor az egyetem, ritmusánál fogva egy jó döntés lehet.